De eerste dagen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Gerben van der Vegte

Blijf op de hoogte en volg Gerben

22 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Hey allemaal,

Zo... de eerste paar daagjes zitten erop hier in Bonaire. Het was een hele andere week dan andere weken, met veel nieuwe ervaringen en culturen. Maar laat ik maar beginnen met waar ik de vorige keer geëindigd ben.

Dinsdagavond gingen Auke, ik en onze stagebegeleiders uit eten in het restaurant 'De Mona Lisa'. Hier heb ik natuurlijk direct iets gegeten van de Antilliaanse keuken... namelijk... vis! Als voorafje garnalensoep met een garnaal erboven opgeplant en daarna tonijn met sesamzaad. Dit was wel redelijk te eten, maar hoef voor de rest van de week geen vis meer te zien. Ben namelijk niet echt een viseter. Nee doe mij dan maar een stukje varkensvlees ofzo, maar dat zit er hier ook niet in, want dat eten ze hier niet. Er wordt zelfs beweerd dat de Antillianen er uitslag van krijgen :P
Maar goed, het was wel gezellig en een goed begin van mijn avontuur in Bonaire.

Woensdag was mijn eerste stage-dag. Het is eindelijk een droge dag (daarvoor regende het veel en hard, wat eigenlijk niet de tijd van het jaar is.) Ik kreeg een eigen bureau en is de bedoeling dat ik hierachter mijn deelproject ga doen waar ik het de vorige keer al iets over gehad had. Namelijk het tekenen van de tekeningen voor Harm's huis. Op woensdag heb ik de tekeningen bestudeerd en 's middags kwam er een jongetje die havo/vwo doet en blijkbaar 1x in de week komt om te kijken hoe het is om een architect te zijn. Ik heb hem een beetje uitgelegd hoe autocad werkt en heb hem een beetje laten prutsen met autocad. Was wel grappig. Na het werk hebben Auke en ik Ale opgezocht. Ale doet ook bouwkunde aan de Hanze hogeschool, dus dan is het wel even leuk om elkaar op te zoeken. Hier hebben we even gepraat en zijn appartementje bekeken en zijn daarna naar huis gegaan. 's avonds pizza gegeten in een restaurant, want we hebben nog geen gas en kunnen daardoor niet koken.

Donderdag om 08.00 uur begon mijn tweede stage-dag. Ik ben een beetje begonnen met het veranderen van kozijnen in een kamer, maar omdat mijn stagebegeleidster donderdag een presentatie had kon ze mij niet helpen. Ik kon dus nog niet zo veel doen. Rond 17.00-17.15 uur was ik klaar en kon ik naar huis. Omdat ik nog geen vervoer heb moet ik elke dag naar het werk lopen wat ongeveer een kwartier duurt. Ik wil graag voor een half jaar een scooter huren, maar dit is erg duur dus ik denk dat ik een fiets ga kopen. Het nadeel alleen is dat fietsen vrij zwaar is op dit eiland in verband met de wind. Maar goed, je moet wat he!!!
Het was onze bedoeling om na werktijd even te gaan zwemmen in de zee. Waren we daar, kwamen we erachter door een Engelsman dat je wel iets aan je voeten moet doen, want anders is het gevaarlijk om het water in te gaan. Dus wij weer naar huis om onze portemonnee te pakken en toen deed ik iets heel stoms... ik pakte mijn portemonnee maar liet in de gauwigheid mijn sleutels op de tafel liggen en deed de deur dicht. SHIT!!! Nu konden we geen kant op, we konden het appartement niet meer in, maar we konden de binnenplaats niet meer uit ivm het hek. Dus iemand gevraagd of zij het hek open kon doen, zodat we naar Lydia Duijn (Auke's stagebegeleidster) konden gaan, hopen dat zij een reservesleutel had. Maar helaas geen sleutel. Ze belde toen degene die voor de technische dingen van de appartementen zorgt, maar pakte niet op. Lydia wist toevallig dat de huiseigenaar in dezelfde straat woont als ons, maar we konden hem niet vinden. Ik enkele pogingen gedaan om onze technicus te bellen, maar deze pakte niet op. Toen kwam gelukkig onze buurvrouw eraan (die we nog niet kenden) en zij had wel de telefoonnummer van de huiseigenaar. Maar helaas hij had ook geen sleutel, maar wou wel ff zoeken, blijkt ook nog dat Koos de technicus in Peru zat!!! Daar staan we dan zonder sleutel opgesloten in de buitenlucht. We hadden het doucheraampje een klein beetje openstaan maar was veel te klein om daardoor naar binnen te gaan. Maar goed dat onze buurvrouw er was, want ze wist dat er een draaisleutel aanzit dat het raampje verder open kan doen. Dus zij met haar kleine handjes door de opening en ja hoor het raampje ging open. Auke moest door het raam, want hij is kleiner dan ik. Hij pakte zich vast aan de stang van het douchegordijn, maar dat houdt ie natuurlijk nooit. Dus Auke kletterde naar beneden. Au!!! We waren gelukkig weer binnen!!! Ik bekijk het natuurlijk positief, want we weten nu dat hoeveel sloten je ook op de deur hebt er toch inbrekers naar binnen kunnen via het raampje van de douche :) (Naja positief...:S) Wat een avontuur weer ;) 's avonds vroeg mijn bed ingedoken, want het is toch nog wel een beetje wennen het tijdsverschil.

Zoals elke werkdag had ik vrijdag weer een stage-dag. Het werd nu iets leuker, want ik kreeg antwoorden op mijn vragen en kon daardoor ook weer verder met mijn kozijnen. 's middags ging ik met Harm mee naar de bouwplaats want er moet een andere kozijn komen voor een kleine uitbouw van de huizen en je raadt het al, die mag ik ontwerpen. Dit vind ik vrij moeilijk, maar voor een ervaren iemand is dit denk ik vrij makkelijk. Wat ik in Nederland geleerd heb kan ik hier niet echt toepassen want een muur in Bonaire bestaat uit een betonnen muur met pleisterwerk eromheen. Dus er is geen isolatie, spouw en bakstenen etc. Weet ik nu ook waar ik dinsdag mee verder kan. 's Avond weer uit eten dit keer met Ale erbij en daarna in Karels beachbar geweest om een biertje te drinken.

Gisteren hebben we dan eindelijk gesnorkeld. Na eerst waterschoentjes, duikbril en snorkel te hebben gekocht konden we eindelijk het water in. Poeh, dat vond ik best nog wel moeilijk om door zo'n snorkel te ademen. Nadat ik dat eindelijk een beetje kon, kon het snorkelen beginnen. Goh wat is dat mooi zeg!!! Heel helder water met super veel mooie visjes. Er zwommen zelfs joekels van vissen rond. Echt super mooi :) Daarna hebben Auke en ik een beetje rond gecrost op het eiland richting de zoutwinningsfabriek. We reden dan langs de kust en wat een mooie zee zeg. Hier een paar foto's van gemaakt en zijn daarna weer terug gegaan naar het appartement. 's Avonds weer uiteten geweest en dan is de zaterdag ook zo weer voorbij.

Ohja, hier wordt ik helemaal gek van de muggen, weet niet wat voor muggen het zijn, maar krijg er wel dikke bulten van :( Ben ook al verbrand van het snorkelen enzo, beetje balen... Maar goed heb ik al wel een kleurtje :P en als laatste wil ik nog even zeggen, zodat jullie niet helemaal jaloers op me zijn, het douchen gebeurd hier met koud water, brrr...

Zo ben al weer een poosje aan het typen dus stop er maar weer mee. Vanmiddag is de carnavalsoptocht, het grootste evenement van Bonaire. Het zal me benieuwen wat het wordt. Bah nu ik net wil stoppen met typen begint het opeens keihard te regenen. Hopen dat het zo ophoud.

Voordat ik afsluit wil ik even zeggen dat ik een site heb aangemaakt waar ik de foto's opzet.

http://www.facebook.com/home.php#/profile.php?id=1386292578

Groetjes!!!


  • 23 Februari 2009 - 15:25

    Rianne:

    Klinkt niet verkeerd voor een eerste weekje op Bonaire.. dat beloofd nog wat :P! Haha, nu heb jij ook een keer ervaring met "verdwenen" sleutels ;)!

  • 24 Februari 2009 - 15:31

    Ellen:

    Zo, dat klink zeker goed.. Die sleutel zal je niet snel meer laten liggen denk ik :P!
    Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's dus zal ook op facebook kijken :D!

  • 26 Februari 2009 - 16:06

    Wietse:

    Problemen met de koude bruggen heb je in ieder geval niet!
    Maar mooi verhaal zeg! Heb de foto's ook bekeken en ook die van Auke op zijn hyves, ziet er allemaal echt heel erg mooi uit. Ook de opdracht die je hebt gekregen moet ook vast wel leuk zijn, op kantoor en ook op de bouwplaats.

    Klinkt goed Gerben, toen ik de foto's zag was ik wel stinkend jaloers dat jij daar in korte broek liep en ik van het weekend net in Duitsland in de sneeuw heb gefietst.

  • 27 Februari 2009 - 16:35

    Ilse:

    Hé broertje,

    Leuke site!! En leuk verhaal... Geniet er maar lekker van daar en succes met je opdracht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik zal de komende tijd stage lopen op een bouwbegeleidings -en projectmanagementbureau op Bonaire en zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van al mijn belevenissen.

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 9723

Voorgaande reizen:

16 Februari 2009 - 27 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: