Carnaval en fietsavontuur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu Carnaval en fietsavontuur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu

Carnaval en fietsavontuur

Door: Gerben van der Vegte

Blijf op de hoogte en volg Gerben

01 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Bon Bini (Welkom) bij mijn volgende verhaaltje van mijn grote avonturen hier op Bonaire :P

Het is alweer een poosje geleden dat ik wat heb getypt, dus het werd wel weer even tijd om jullie op de hoogte te houden van mijn activiteiten.


Hier werd, net zoals in Slagharen en verschillende plaatsen in Nederland carnaval gevierd. Je kunt het niet echt vergelijken met Nederland, want ik miste de grote wagens waar wel bijna een half jaar tot een jaar tijd in wordt gestoken. Ook de grote verschillen in de loopgroepen waren wat minder groot dan in Nederland. Maar al met al was het wel leuk. Op zondagmiddag, maandagavond en dinsdagavond werd er carnaval gevierd. Een week daarvoor was er het kindercarnaval, maar toen was ik hier nog niet.

Maar wat hadden ze dan wel in Bonaire???
Wel er waren wagens en loopgroepen. De wagens waren soms wat saai versierd, en er zat vaak een bandje in die wat muziek zat te spelen. Daarachter liep dan weer een loopgroepje, meestal mensen met van die hele grote veren. Was wel mooi. Er reden zelfs wagens tussen waarvan er geeneens muziek uit kwam :) Of het muziek het niet deed, of te lui waren om een cd'tje te branden, Joost mag het weten...

Zoals ik al zei, vierden ze ook carnaval op maandag -en dinsdagavond. Maandag is ook zo'n beetje iedereen vrij i.v.m. het carnaval, lekker hoor, zo'n vrije dag... Maandagavond heb ik niet gekeken, maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde was als dinsdagavond. Namelijk de carnavalsoptocht van zondag, maar dan verlicht. Ze hadden dan een paar lampjes en dat was het dan ook weer ;)
Ik vind het leuk om een keer gezien te hebben hoe ze hier carnaval vieren, maar als dit het grootste feest van Bonaire is, zie ik het een beetje somber in :(

Voor de rest van de week heb ik niet zo veel bijzonders gedaan, een beetje stage gelopen. Het wordt al wel iets leuker. Heb van de week parkeerplaatsen geteld in Kralendijk. Het bureau is gevraagd om het parkeerprobleem op te lossen hier in Kralendijk. Om dat op te kunnen lossen, moet je eerst even weten hoeveel parkeerplaatsen er zijn. Ook moest ik een dag op het dak van een gebouw in aanbouw zitten om twee parkeerplaatsen te fotograferen dit moest ik meestal om het half uur doen. Was wel grappig, want kon dan af en toe, onder werktijd, liggend op het dak van het zonnetje en mijn muziek op m'n mp3-speler genieten ;). Soms moest ik wel weer ff parkeerplaatsen ofzo tellen maar verder was deze dag echt relaxed :D
Nu ben ik o.a. bezig met het berekenen van het aantal bakstenen wat Harm nodig heeft voor de vleugel van zijn huis. Ben vrijdag ook op de bouwplaats geweest en heeft Harm alles even haarfijn uitgelegd. Wat woont hij daar straks mooi zeg!!! Midden in de natuur, wat een rust. Zal binnenkort even kijken of ik er een keer foto's van kan maken...

Gisteren heb ik niet zoveel gedaan. Even gesnorkeld en contact gehad met het thuisfront :D Is wel leuk om hun weer even te spreken!!! Heb ook nog een klein stukje gefietst opzoek naar een headset, maar zonder succes. Een andere keer maar weer verder zoeken... Gisterenavond even een biertje gedronken in de city, maar d'r is eigenlijk weinig te beleven. Ik hoor echt bij de jongsten en dat is wel erg jammer. Dus het is ook niet zo laat geworden...

Vandaag ben ik samen met Ale wezen Mountainbiken. Ik vertrok om 9.10 uur richting Hato waar Ale woont. Van daar uit zijn we naar het Gotomeer geweest om flamingo's te spotten. Daarna zijn we via Rincon naar de Washington Slagbaai National Park gefietst. Hier moesten we 17,50 gulden per persoon betalen voor het behoud van het natuur. Nu kunnen we een jaar lang het natuurgebied in. Er zijn daar twee routes, de korte en de lange. Wij natuurlijk voor de lange gekozen, omdat je dan meer kon zien. Er zijn alleen maar (eigenlijk al van Hato naar het Washington Slagbaai) super steile bergen. We hebben allebei zo'n Chinees mountainbikeje gekocht, maar ik had er nog meer problemen mee dan Ale!! Wat een rot fiets zeg!!! Hij kon alleen maar in een te zware versnelling staan en had dus geregeld moeite om boven te komen. Later deed ie het gelukkig iets beter, dus toen werd het ook wat makkelijker om omhoog te komen. :)
In het natuurpark, waren de wegen nog slechter dan in de rest van Bonaire en dat zegt heel wat. In de wegen van Bonaire zitten joekels van gaten en als je even niet oplet en je komt er met je fiets in, lig je op de kop op het asfalt. Maar goed, het was super mooi, maar was ook bekaf toen ik thuis kwam.

Onderweg kom je trouwens veel dieren tegen. Dan racet er weer een hagedis voor je wielen en daarna vliegen er weer twee papegaaien of een havik voor je uit en flamingo's kun je spotten op speciale plekken. Het meest last hebben ze hier van geiten en ezels. Het zal allemaal wel, maar ik heb het meest last van de muggen. Het zijn echt vreselijke beestjes die je hier bijna niet ziet of hoort. Maar ik zit echt helemaal onder de muggenbulten, vooral op mijn voeten. wordt er helemaal gek van!!!
Maar om even weer terug te gaan naar het fietsen... We hebben nog een ijsje gegeten en toen ging ik naar de supermarkt, want had eigenlijk wel erg veel trek in een lekkere pak vla uit Nederland :P Je denkt nu vast, huh??? op zondag?? Ja hier zijn veel supermarkten gewoon op zondag open. Maar helaas was de supermarkt, waar ze de ohzo lekkere vla verkopen dicht. Balend fietste ik naar huis en was hier om 17.00 uur gearriveerd. Heb ff snel gedoucht en heb toen maar wat vruchtjes uit zo'n blik gegeten. Het is geen vla, maar dit is ook wel lekker. Nu ben ik aardig bijgekleurd, een beetje een rode gloed eroverheen en heb de zonnebril ook lichtjes in m'n gezicht staan. Ik begin helaas ook al een beetje te vervellen, maar dat komt ook wel weer goed...

Ik zal binnenkort even proberen wat foto's op Mijn Album te plaatsen en zal dan ook even een plattegrondje van Bonaire erop zetten. Kunnen jullie even kijken waar ik langs ben gefietst. Straks denk ik even wat eten want het is ook alweer zeven uur geweest...

Ayó (Doei of de ballen of wat je er maar van wilt maken ;) )



  • 02 Maart 2009 - 18:04

    Rianne:

    Zozo, je hebt er dus een mooi fietstochtje opzitten! Wel leuk om al die aparte dieren voorbij te zien vliegen of lopen.. Erg jammer voor je dat je de kindercarnaval hebt gemist, haha ;).. maar gelukkig was t de rest van de dagen ook nog best gezellig! Balen dat de vla zo duur is, maar nu heb je mooi de kans om van je vla-verslaving af te kicken :P :P! Sterkte met de muggen en Ayó!

  • 02 Maart 2009 - 18:47

    Rianne:

    Zozo, je hebt er dus een mooi fietstochtje opzitten! Wel leuk om al die aparte dieren voorbij te zien vliegen of lopen.. Erg jammer voor je dat je de kindercarnaval hebt gemist, haha ;).. maar gelukkig was t de rest van de dagen ook nog best gezellig! Balen dat de vla zo duur is, maar nu heb je mooi de kans om van je vla-verslaving af te kicken :P :P! Sterkte met de muggen en Ayó!

  • 03 Maart 2009 - 10:52

    Anita:

    Hoi Gerben, Wat me (natuurlijk) gelijk weer opvalt bij zo'n buitenlandse stage... je komt aan werken niet toe ;). Bij jouw andere neven, nichten en zus wat het al net zo toch?! Goed bezig!Geniet van al het moois en heel veel sterkte tegen de muggen. Had jou dus beter een andere tube mee kunnen geven. Breng ik mee als ik jou kom bezoeken.........;)))))

  • 03 Maart 2009 - 19:34

    Ellen:

    Muggen...beh daar hou ik ook niet van :P!
    Maar met zo'n fietstochtje kun je wel mooi de natuur bekijken. Klinkt goed! Geniet dr van en doe geen dingen die ik ook niet zou doen :P :D!

  • 10 Maart 2009 - 15:03

    Martijn Arkes:

    hey gerben heb je gevonden. volgens mij heb je het wel druk met je stage ! beetje mooie huisjes berekenen jammer van die carnaval dat was hier beter voor elkaar. alleen het weertje is niet zo lekker dus ik ga maar niet zonnen hier. trouwens beter dat er niet echt grote feesten zijn want straks krijg je nog een vriendin in bonnaire en dan moet je er altijd heen vliegen :p groetjes martijn

  • 15 Maart 2009 - 10:03

    Erwin En Ilse:

    Zo hebt de eerste weekjes er alweer op zitten! Lekker zeg, beetje zonnebaden en muziek luisteren onder werktijd ;-) Zijn wel een beetje jaloers.. hier regent het namelijk alweer.
    Tja, die vla he...had je ook mooi over je verbrandde huidje en je muggebulten kunnen smeren..(want voor degene die het nog niet weten, Gerben denkt dat vla overal goed voor is) Mooie foto's heb je gemaakt, kijken uit naar de volgende serie...
    Ayo!

  • 21 Maart 2009 - 23:45

    Chiel:

    Hey gerben,

    heb eindelijk je homepage gevonden. Wat een leuke verhalen. Mag wel om de 30 seconden het een en ander vertalen want mn vriendinnetje wil ieder woord begrijpen. Ik hoop dat je snel wat foto's plaatst dan ben ik van dat vertalen af. Groetjes uit BCN

  • 22 Maart 2009 - 11:42

    Erwin En Ilse:

    Hey Gerben!!
    Leuke verjaardag gehad? Hadden nog een heel smsje vor je getypt vrijdagavond, maar had je nieuwe nummer niet in mijn telefoon staan...(beetje dom he)

    Oja, moest je ook nog even feliciteren van erwins moeder.

    De mazzel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Ik zal de komende tijd stage lopen op een bouwbegeleidings -en projectmanagementbureau op Bonaire en zal jullie natuurlijk op de hoogte houden van al mijn belevenissen.

Actief sinds 08 Feb. 2009
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 9726

Voorgaande reizen:

16 Februari 2009 - 27 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: