Bezoek van Veggies, chillen & duiken in de Cariben - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu Bezoek van Veggies, chillen & duiken in de Cariben - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gerben Vegte - WaarBenJij.nu

Bezoek van Veggies, chillen & duiken in de Cariben

Door: Gerben van der Vegte

Blijf op de hoogte en volg Gerben

01 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Zo het is alweer lang geleden dat ik wat van me heb laten horen. Althans via deze site. In de tussentijd is er van alles gebeurd en heb ik het vrij druk gehad met van alles en nog wat. Kortom ik verveel me nog steeds niet op dushi Bonaire!! Doordat het al een poos geleden is dat ik een verhaaltje heb getypt, ben ik bang dat ik wel wat dingen ben vergeten. Maar goed dan vertel ik alleen de dingen die ik weet, blijft het verhaal ook wat korter ;)

Laat ik maar beginnen met het bezoek van twee Veggies Ellen en Rianne. Zij kwamen aan op vrijdag 15 mei. Na wat problemen, geren en gestress op Curaçao hebben ze toch het vliegtuig naar Bonaire gehaald. Het probleem was namelijk dat ze maar een half uur hadden om uit het KLM vliegtuig te stappen, uit te checken en weer in te checken bij Divi Divi. Snap nog steeds niet hoe hun dat is gelukt, maar doe mijn petje ervan af!!

Maar goed, nadat ze in Bonaire waren geland, gingen we naar een autoverhuurbedrijf om de auto die ik gereserveerd heb op te halen. Ik mag dat helaas niet doen, omdat je 24 jaar moet zijn en minimaal 1 jaar je rijbewijs moet hebben. Op dit moment is dat laatste het probleem niet meer, maar ja je zit nog met het 24 jaar he…
Nadat we eindelijk de auto hadden zijn we naar mijn huisje gereden om de spullen te dumpen en lekker te genieten van een zelfgekochte appeltaartje, hmmm…. Daarna ff wat gegeten in de stad en zijn vroeg gaan slapen.

De volgende dag na een heerlijk uitgebreid ontbijtje op mijn terras met ook nog eens een toetje en slagroom, tja soms moet je ff vakantie hebben he ;) hebben we even wat inkopen gedaan, zoals een snorkel en waterschoentjes. Je moet toch minimaal gesnorkeld hebben voordat je Bonaire verlaat!!! Daarna zijn we naar Washington Slagbaai gegaan. Dit is het National Park van Bonaire. Hier hebben we lekker rondgetoerd en gesnorkeld op Playa Funchi. Hier werd Rianne gestoken en begonnen haar benen erg te branden. We zijn toen maar snel het water uitgegaan en zagen dat haar benen helemaal dik waren. We kwamen via een Amerikaan erachter dat een kwal de boosdoener was. ’s Avonds hebben we de kroegjes nog even bezocht en zijn na een paar drankjes weer richting huis gegaan.

Zondag zijn we via de zoutpannen en de slavenhutjes naar Sorobon Beach gegaan. DE strand van Bonaire. Hier hebben we gewindsurft en na een beetje oefenen ging het toch al wel redelijk goed. Het fijne van windsurfen hier is dat het water erg laag is. Het komt niet veel hoger dan mijn knieën. Dit betekent ten eerste dat het water erg warm is en dat als je van de plank dondert er weer makkelijk op kan :D Na een paar uurtjes surfen en chillen op het strand zijn we naar Divi Flamingo gegaan om hier een coctailtje te drinken. Weer errug gezellie!!

Maandag 18 mei zijn we weer naar Divi Flamingo geweest om hier lekker te snorkelen en te zonnen op een strandstoel op de pier. Ook heb ik hier even geschaakt met Rianne en je raadt het al… Ik heb gewonnen :D:P Daarna even rondgetoerd en weer richting Sorobon om te surfen. Ik heb het al door… Dit verhaal begint al een beetje saai te worden, maar dat was alles behalve dat!! Ga snel verder ;)

Wat hebben we nog meer gedaan… Ohja we hebben nog een bootje gehuurd. Weliswaar geen dolfijnen gezien, maar het was toch wel weer mooi hoor! Beetje scheuren door de golven en poging doen tot wakeboarden. Het ging al wel wat beter dan de vorige keer, maar het blijft moeilijk. Ook hebben we gesnorkeld op Klein Bonaire. Dit was gewoon FAN-TAS-TISCH!!! Echt je springt van je boot in het water en als je dan door je duikbrilletje kijkt zie je gewoon meer dan duizend vissen. Van hele kleine Nemo visjes tot vrij grote vissen. Ook heb ik een zeeschildpad gezien wat wel grappig was. Het strand is ook erg mooi. Mooie zandstranden die je in Bonaire zelf niet echt heb. Ook zijn we in Curaçao geweest. Maar voordat we hier heengingen zijn we de dag ervoor op kantoor en op de bouwplaats geweest. Even voorstellen en laten zien waaraan ik doordeweeks mijn uren spendeer. Ook heb ik nog wat plekjes van Bonaire laten zien en dan gaat de dag ook zo weer voorbij!!

De volgende dag vroeg naar het vliegveld gegaan om naar Curaçao te gaan. Hier hebben we het land van top tot teen bekeken en hebben we de stranden zeker niet overgeslagen ;) ’s Avonds een beetje stappen, want hier heb je toch wel wat meer en grotere disco’s dan in Bonaire. Naja bij Bonaire houdt het al op met een kroegje, wat ook erg gezellig is. De laatste dag zijn we nog naar het Sea-aquarium geweest om ff wat dolfijntjes en haaitjes te zien. Nou het waren een paar gehaaide gasten hoor, want het stelde niet zoveel voor als je vergelijkt met wat je moest betalen :P haha, maar goed hebben we dat ook weer gezien he!! Een ervaring rijker :D Tja… en dan is de tijd aangebroken dat het pad ons weer scheid. Ik naar Bonaire en Ellen en Rianne weer terug naar Nederland. Ik hoop dat ze ervan hebben genoten, maar ik heb dat zeker gedaan en dacht dat zij dat ook wel hebben gedaan.

Zo zit ik al 1,5 a4-tje vol te lullen over 10 dagen. Als dit zo doorgaat heb ik nog een lange weg te gaan…

Tja het werken kom ik zo even op terug en dan komt nu het hoofdstuk chillen (zie titel)…
Uhm ja dat kan ik hier nog steeds doen. Het is echt het perfecte land om te chillen. Af en toe een smoothie drinken op het strand en ’s weekends een biertje drinken in de stad. Maandag ’s avonds van half 6 tot half 7 een happy hourtje pakken, wat meestal wel iets langer duurt. Naja de happy hour zelf niet hoor. Die stopt braaf om half 7, dus dan is het tweede drankje gratis afgelopen :( maar het drinken van een biertje gaat altijd door hé. Daarna even wat eten bij de snackbar en hoppa weer een dag voorbij.

Dan kom ik nu aan bij het duiken…
Ik heb ondertussen mijn duikbrevet voor Open Water gehaald, dank je voor je felicitaties :D Maar dat was echt super mooi. De cursus duurt drie dagen en daarin doe je drie verschillende dingen. Theorie, oefeningen in een afgeschermd stuk zee en een duik. Dit doe je vier maal. Nadat je dit allemaal hebt gedaan moet je een examen maken. 50 meerkeuzevragen waarvan je er maximaal 12 fout mag hebben wil je slagen. Ben met vlag en wimpel geslaagd, met mijn 3 fout :)

Het duiken was echt super mooi. Je ziet echt mooie vissen en koraal en voordat je het weet zit je alweer op 18 meter diep. Het grappige is, is dat het water nog super helder is. Je hebt dus geen zaklantaarn nodig. Wel absorbeert het water de UV stralen van de zon. Dus hoe dieper je gaat, hoe meer kleuren er verdwijnen. Het begint bij rood en als je een bepaalde diepte hebt, blijft alleen zwart over. Als je je zaklamp dan meeneemt heb je hier geen last van en kun je onder water nog alle kleuren van de regenboog zien. Het is ook wel grappig om met een duikpak, trimvest, duikfles etc. te zwemmen. Pff maar dat weegt op het droge nog wel wat hoor, dat hele zooitje bij elkaar.

Zo en dan kom ik nu op het laatste onderwerp en dat is mijn stage.
Het gaat echt heel snel voorbij. Volgende week vrijdag is alweer mijn laatste stagedag en dan kan ik genieten van een welverdiende vakantie. Al zeg ik het zelf :P Ben op dit moment bezig met technische tekeningen voor een kozijn. Dit is voor een makelaarskantoor die dit voor de verkoop wilt gebruiken. Deze man wil een innovatief shutterkozijn wat ze niet echt kennen in Bonaire. Op dit moment ben ik het kozijn aan het tekenen zonder de innovatieve dingen. Al is het op dit moment al een stuk uitgebreider dan de meeste kozijnen hier. Een shutterraam aan de buitenkant met daaraan een muggenhor die je apart los en dicht kunt doen. Aan de binnenkant zit nog eens normale ramen. Het kozijn bestaat dus uit drie dingen. Wel is het erg leuk om dit te doen en ik hoop dat ik het afkrijg voordat mijn stage is afgelopen. Ook ben ik nog af en toe op de kunuku te vinden. Hier moet namelijk alles opgeruimd en gesorteerd worden. Kan er nog wel een paar daagjes lopen. Het is wel mooi dat ik zelf mijn tijd een beetje kan indelen. Als ik het kantoor ff zat ben kan ik naar de kunuku en andersom. Heb namelijk de volledige beschikking van de auto van Harm. Harm en Irene zijn namelijk op dit moment voor twee weken op vakantie in Nederland en heb ik de eer om op het huis te passen, de dieren te voeren en de motor van de auto warm en draaiende te houden. He wat jammer nou ;)

Zoals ik al zei zit na volgende week mijn stage er alweer op en heb ik nog 2,5 week vakantie. Ik wil eigenlijk nog een beetje surfen, duiken en weet ik veel allemaal wat. Ook ga ik de laatste daagjes nog naar Aruba en ga ik van daaruit naar Curaçao om vervolgens te vertrekken naar Nederland.

Zal binnenkort even wat foto’s op internet zetten, wat ook al een poos geleden is, maar hoop dat jullie nu even zoet zijn met dit verhaaltje. Mijn volgende verhaal komt waarschijnlijk nadat mijn stage is afgelopen en wat spannends heb meegemaakt.

Pasa bon dia (fijne dag nog) en de groetjes van mij,

Ayo :P

• 02 Juli 2009 - 19:35

Rianne:

Heeeey :D!
    Leuk verhaaltje weer! En ja.. ik heb zeker genoten van de paar daagjes Bonaire en Curacao :)! Geniet er nog maar ff van! En kom maar op met die foto;s :P!
    Groetjesss

• 02 Juli 2009 - 21:43

Ellen:

Leuk verhaaltje! Zit weer goed in elkaar! En zekers heb ik genoten van een weekje Bonaire en Curacao! Nu nog even je stage afknallen, dan vakantie vieren en dan is het alweer tijd om naar de Luttergreppel te gaan :P! Geniet er nog maar goed van!!

• 03 Juli 2009 - 08:14

Chiel:

He gerben... geweldig verhaal... wel jammer van dat stukje over kozijnen... daar zit geen lezer op te wachten. Ben ook erg nieuwschierg naar de niet gecensureerde versie, maar die krijg ik vast in september van je te horen. Wens je een hele fijne vakantie.

• 10 Juli 2009 - 15:39

Ilse:

Zit je lekker :P??

• 10 Juli 2009 - 15:42

dat was rianne dus weer....

• 10 Juli 2009 - 22:57

Ellen:

Had er nooit meer aan gedacht dat jij ook allemaal foto's op 'mijn album' hebt staan.. Ziet er gezellig uit!!

• 11 Juli 2009 - 22:14

Harry:

hoi hoi gerben,
    lijkt me daar erg leuk
    veel plezier, en geniet er van.harry

• 16 Juli 2009 - 11:40

Anita:

Hoi Gerben (Ellen en Rianne) Sorry hoor maar zie nu pas de prachtige foto's van jullie. Het lijkt wel vakantie.(haha) Gerben geniet nog een paar dagen en spreek je wel weer als je thuis bent. Hartelijke groetjes